Thursday, February 26, 2009

Pok Amai-Amai

Pernah dgr lagu ni???

"Pok amai-amai
belalang kupu-kupu
tepuk bagi pandai
emak upah susu
susu lemak manis
santan kelapa muda
adik jangan menangis
emak buat kerja"

tipu la kalo tak penah dgr kan???mmg poyo la...masa aku kecik2 dulu, mak aku dok nyanyi lagu ni kat adik2 aku...baru2 ni aku terdengar ada sorang mak nyanyikan lagu ni utk anak dia...pastu baru aku perasan...evergreen gila lagu ni...sampai skrg pon still ada org nyanyikan...tapi ada byk benda yg kita lupa...byk yg kita kena reveal...

1st...sape yg cipta lagu ni???

cuba pikir...hebat gila dia ni...lagu ni kekal sampai skrg...aku rasa dah beratus2 tahun kot lagu ni...kalo lagu m nasir, agak2 nye tahun 2200 nanti still ada org ingat ke???aku rasa tak. tapi lagu ni bleh kekal sampai skrg...impak nye hebat...bertahun2 kekal lagu ni...

2nd...cuba tgk lirik nye...ada sebut "Belalang", "kupu-kupu", "kelapa muda"...pencipta lagu ni masukkan unsur2 atau elemen2 alam sekeliling...mungkin ketika dia cipta lagu ni, keadaan sekeliling penuh dgn unsur2 alam yg skrg ni nak tgk kupu-kupu atau rama-rama pon kena pegi Taman Rama-rama...

3rd...lagu ni berjaya divert kan perhatian baby tu dari mak dia yg busy buat keje ataupun utk tidurkan baby tu...lagu simple...tapi percayala perhatian baby tu mesti berjaya dialihkan...try la sendiri...bahasa yg lembut yg digunakan oleh ibu dlm lagu ni dapat melekakan anaknye...baby, bila kita sebut pasal haiwan mesti dia excited...sebab tu ibu nye sebut ttg "belalang" dan "kupu-kupu"...

4th...sehebat mana pon org melayu, moden camne pon, mesti nyanyikan lagu ni utk anak atau cucu2 nye...bagi bakal2 ibu yang masa mudanye giat clubbing atau dok moshing kat gig2, yg dok melekat kat belakang jantan atas RXZ masa merempit atau gila shopping kat pavilion, tak pon yg dok teguk tequilla sunrise mahupon smoking hembus asap ikut mulut (nak smoking, asap hembus ikot hidung la deyy)....bila dah ada anak nanti mesti nyayikan lagu ni...tak tau la kan kot2 ada yg rasa low nyanyi lagu ni...selamber bantai nyanyi lagu alicia keys tak pon rihanna utk anak dia...tapi aku berani bet la anak dia pon bantai menangis lagi kuat...

byk lagi lagu2 rakyat yang semakin lama semakin kita lupa...org melayu kita kaya dgn budi bahasa, pemikiran yg bernas dan adat resam...cuma kita org melayu makin lupa diri...sehebat mana pon kita, kena ingat asal-usul...kdg2 rasa hebat, tak hidup cara org melayu tapi nyanyi gak lagu "Pok Amai-amai"...marilah kita rungkai kan lagu2 rakyat yg lain...hahaha...kiah PROPA...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails