Tuesday, March 3, 2009

Aku tak paham...

tadi kat tv ada berita pasal penjual ikan yg mogok kat kelantan atas arahan LKIM utk tukar peti ikan plastik ke peti ikan berinsulasi... siap hempas2 kotak ikan lagi... tapi ape aku kisah pasal tu...

yang aku kisah kenapa istilah peti ikan BERINSULASI yg digunakan... kenapa tak guna istilah BERTEBAT...

aku paham BERINSULASI tu daripada perkataan INSULATED... tapi dah ada terjemahan bahasa Melayu, gunakan lah... tak salah pon...

dalam berita tadi gak ada temuramah pelajar dari Poland... utk pertandingan Pidato Bahasa Melayu Antarabangsa kat UM... aku kagum tgk dia sbb boleh cakap Bahasa Melayu dgn lancar... Harus diingat bahawa Poland nun di Eropah... tapi di a boleh cakap Bahasa Melayu dgn baik... ni kita asal usul tok nenek moyang kita dari nusantara susah payah nak pinjam perkataan dari Bahasa Inggeris... kalau nak ckp English tak salah pun... tapi jgn rosakkan Bahasa Melayu...

Tu pon tak masuk lagi hal ttg PPSMI... tu tak dapat la aku nak komen... ada cikgu Fizik yg marah kang...

hahahahahaha....

3 comments:

Farfar said...

hoi...PPSMI elok sket ye...
kepentingannye untuk kita bersama.

jon azizul said...

hek eleh...

e.t.t.y said...

ye, aku tak faham knp dorang siap buat rusuhan la bagai. kn bagus utk anak2 dorang..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails