Monday, March 9, 2009

Maulidur Rasul: Penghayatan atau Ganjaran?

Pagi tadi ada sambutan Maulidur Rasul peringkat kebangsaan kat Dataran Merdeka. Menyambut Keputeraan Rasullulah SAW. Hujan lak pagi tadi, tapi tetap ramai org yg hadir. Tiap2 tahun camtu. Ada perarakan kontinjen2 dari jabatan kerajaan, NGO, pihak swasta. Kemudian ada persembahan nyanyian.

Selalunye tiap2 tahun aku tgk kat tv, tapi pagi tadi aku mcm mls nak tgk. Sbb nye??? Meh aku cite.

Berdasarkan pengalaman2 tahun2 lepas, aku semangat tgk dari awal sampai hbs. Ada bacaan Al-Quran, nasyid, mcm2 la. Tapi yg aku betul2 tak puas hati, bila nak umumkan kontinjen yg dapat hadiah kontinjen perarakan terbaik, semua jerit2, siap boo2. Mcm lupa apa majlis yg tgh berlangsung. Aku betul2 tak paham nape org2 yg berkenaan boleh lupa. Mcm masuk perarakan bukan nak mengingati Rasulullah yg agung, tapi sbb nak hadiah. Benda mcm2 ni memalukan kat org luar, tambah2 org yg beragama lain.

Kadang2 aku tak paham, apa significant nye buat perarakan2 ni? Ok betul nak tunjuk umat Islam bersatu. TETAPI, kenapa perlu berarak dlm kontinjen2??? Alangkah manis nya kalau berarak beramai2 tanpa ikut kontinjen??? Kan??? Lagi meriah...

Kritikal sgt2. Benda yg baik mcm ni kenapa tak bergerak bersama2. Tapi kalau demonstrasi yg bukan2, semua ramai2 gerak. Bukan main bersatu. Bantah PPSMI, demonstrasi kat Kuala Kangsar. Aku bukan berat sebelah, tapi kerajaan pon tak pernah fikir benda ni. Harap2 tahun depan boleh la berarak bersama2. Tak perlu ikut kontinjen. Kan lebih meriah dan gah. Kan??? Tak payah sediakan hadiah. Kang niat org jadi lain, bukan nak menghayati Maulidur Rasul, tapi sbb nak mng hadiah.

Dulu masa aku lepak rock the world, ada sorang mamat ni ckp, apa kata buat lwn bola budak skinhead dgn budak grunge. Haha. Lawak gak. Apa kata pasni BN lwn bola dgn PR kat stadium Merdeka??? Mesti fun.

Org2 Islam, Jom la bersatu...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails