Tuesday, June 8, 2010

Israel dan Pemboikotan Produknya

Minggu lalu kita dikejutkan oleh siri serangan tentera Isreal (IDF) ke atas dua kapal yg membawa bantuan ke Gaza yg turut disertai sukarelawan, aktivis dan wakil media dari Malaysia. Sebanyak 7 atau 8 buah kapal telah menyertai misi ini terutamanya yg disebut2 iaitu MV Mavi Marmara dan MV Rachel Corrie.

Kebiadapan Rejim Zionis tidak boleh dinafikan. Buktinya, 9org aktivis dari Turki telah terbunuh dalam serangan ke atas MV Mavi Marmara dan berbelas2 lagi yg cedera. Tapi harus dibetulkan, kita harus membenci Rejim Zionis, rejim yg memerintah Israel, bukan anti Israel. Israel adalah sebuah kaum ataupun negara, dan di dalamnya ada hampir  20% dari penduduknya berbangsa Arab dan dari jumlah berkenaan 83% adalah muslim Sunni. Malah, dikatakan terdapat 3buah masjid di Tel Aviv, walaupun kebiadapan Zionis sanggup menjadikan beberapa masjid lain sebagai restoran dan bar.

Seperti biasa, apabila Rejim Zionis berlaku biadap terhadap rakyat Palestin ataupun dalam kes kali ini terhadap masyarakat antarabangsa, akan dilaung2kanlah ajakan untuk memboikot produk dan perkhidmatan yg berakar umbi mahupun dimiliki oleh Israel. Rasanya ramai yg tahu produk2 ini. Tapi pernah tak kita berfikir, apabila produk itu masuk ke Malaysia, lesen francais produk tersebut telah dimiliki oleh org tempatan? Contoh terdekat kita ambil McDonalds yg memang dekat dgn kita. Francais yg ditawarkan untuk membuka cawangan restoran baru kepada rakyat tempatan yg ini menjadi usahawan. Modal untuk membuka cawangan baru adalah antara RM1.5-3 juta, bergantung kepada saiz, lokasi dan hiasan dalaman restoran tersebut. Dan perlu diingat, beribu2 pekerja di restoran McDonalds di Malaysia yg majoritinya berbangsa Melayu dan beragama Islam. Mahukah kita melihat mereka kehilangan kerja? Bukan nak menyokong barangan buatan Israel, tetapi cara begini tidak akan berjaya menundukkan ego mereka. Akhirnya, pelajar2 lepasan SPM yg selalunya berkerja sementara di restoran ini kehilangan peluang kerja.

Demonstrasi bantahan sana sini. Kita yg berpeluh di tgh panas tapi belum pasti lagi Zionis tergugat dgn memorandum yg diserahkan. Kadang2 demonstrasi sebegini menjadi ruang untuk beberapa manusia yg hanya berniat untuk mencari publisiti murahan, yg mahu diri mereka diangkat sebagai hero. Malahan, ada ketua sayap pemuda sebuah parti politik yg menegaskan bahawa dia sanggup dihantar ke Gaza untuk membela nasib rakyat Palestin di sana. Sedangkan sepanjang tahun hanya diam membisu, mencari peluang untuk membolot pendapatan negara. Percayalah, ramai yg berdemonstrasi itu hanya untuk kepentingan diri sendiri, tak kira lah dari sebelah mana. Untuk yg hampir kehilangan undi org Melayu Muslim, di sini lah tapak mereka utk meyakinkan bahawa mereka benar2 menyanjung Islam, sednagkan di negara sendiri, jual Islam sana sini untuk mendapat sokongan bukan Islam. Plastik.

Jadi, apakah pendekatan yg terbaik untuk menundukkan Rejim Zionis?

Sepatutnya, usaha ini bukan bermula di Asia Tenggara, tapi nun jauh di Timur Tengah. Di benua yg majoriti berbangsa Arab dan beragama Islam. Apa gunanya Liga Arab yg disertai 22buah negara Arab yg ditubuhkan pada tahun 1945? Adakah untuk mengipas bontot Amerika? Ataupun berlumba2 membina bangunan tinggi dan mencipta pulau2 buatan? Sayang sekali kekayaan hasil minyak tidak digunakan dengan sebenar2nya membantu saudara mereka di Palestin. Jika negara2 Arab bersatu, mereka mampu menghapuskan negara Israel itu dalam sekelip mata. Putuskan segala hubungan dgn Israel. Bertindak seperti negara Jepun untuk menutup Pangkalan Tentera Amerika sehingga Perdana Menteri yg tidak berjaya menutup pangkalan berkenaan didesak meletak jawatan baru2 ini. Jadi, kumpulkan tentera negara2 Arab, dan serang negara Israel. Jangan takut dgn Amerika. Sedangkan Perancis dan Jerman pun mengutuk tindakan rejim baru2 ini, dan daripada situasi ini, negara2 Arab boleh berubah angin untuk mengadakan hubungah diplomatik dgn dua negara kuasa besar berkenaan. Tinggalkan hubungan dgn Amerika jika mereka mengugut akan memutuskan hubungan akibat serangan negara2 Arab ke atas Israel.

Kedua, sekat ke atas dagangan ke Israel. Dgn erti kata lain, minyak. Israel adalah negara yg bergantung kepada minyak dari luar. Mereka tidak mempunyai simpanan minyak sendiri. Jika mereka boleh mengadakan sekatan ke atas Gaza, negara2 Arab mahupun seluruh dunia yg tidak sehaluan dgn tindakan kejam Israel ke atas Palestin boleh menyekat eksport mereka ke Israel. Sumber pendapatan Israel bergantung kepada eksport buah2an, sayur2an (di kawasan Bukit Golan yg dirampas dari penduduk Arab adalah kawasan paling subur untuk bercucuk tanam dan memelihara ternakan), ubat2an, perisian, teknologi ketenteraan dan berlian di samping perlancongan agama. Jadi, mereka pun bergantung dari sumber luar untuk penduduknya. Inilah yg harus dimanupulasi oleh masyarakat antarabangsa.

Dalam situasi sekarang, ternyata PBB bertindak seperti pengecut. Badan ini harus diabaikan kerana ia tidak akan menjanjikan suatu tindakan tegas terhadap Zionis. Apa saja persidangan hanya akan menghasilkan satu teguran yg lebih lembut dari seorang guru kepada anak muridnya. Negara2 yg mempunyai kedutaan di Israel harus memanggil pulang wakil mereka dan menghalau wakil2 kedutaan Israel di negara masing2 keluar. Tindakan ini sedikit sebanyak dapat memulaukan Israel walaupun mereka boleh terus bergantung harap kepada Amerika.

Di negara kita sendiripun, sudah jelas ada pemimpin yg disanjung2 mempunyai hubungan dgn Israel. Tapi tetap diangkat sebagai hero. Gambar2 yg disebarkan pun jelas nyata bersalaman2 dgn pemimipin organisasi Yahudi. Ini bukan hero, ini pelacur keamanan. Wira sebenar kita bukanlah ketua perarakan dari Masjid Negara ke Kedutaan Amerika, tapi wira kita adalah aktivis2 yg telah ditahan di Israel. Mereka tidak dikenali sebelum ini oleh ramai pihak, tetapi tanpa publisiti mereka benar2 ikhlas memperjuangkan nasib rakyat Israel. Tidak perlu berucap depan kamera berkobar2 tapi dalam diri tiada langsung semangat anak jantan.

Tahniah kepada Tun Dr Mahathir Mohamad, pemimpin terulung negara yg telah merancang dan menaja misi bantuan Gaza baru2 ini. Beliau adalah pejuang Gaza sebenar, bukan manusia yg gemar menggunakan 'jalan belakang'.

Sisipan boikot barang2an buatan Israel di bawah:




No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails