Tuesday, June 22, 2010

Kurang Gula, Kurang Beras, Kurang Minyak Masak, Tapi Bertambah2.....



Aku selalu ke Selayang. Kadang2 bila aku lalu melintasi Pasar Selayang itu, aku lihat negara Malaysia ini bukanlah terdiri dari kaum Melayu, Cina dan India sahaja. Perlu ditambah lagi. Ada Indon, Nepal, Bangla, Myanmar, Vietnam, Thai, Pakistan dan lain2 lagi.

Aku pernah terlihat sebahagian daripada golongan pendatang asing yang berniaga buah2an dan sayur2an murah di pinggir2 jalan pasar itu mendapatkan sumber bahan mentahnya dari tong2 besar yakni buah2an dan sayur2an yang telah dibuang oleh peniaga2 lain di pasar itu. Ya, sayur2an dan buah2an yang telah lama dan sudah tidak segar lagi. Jadi, tanpa mengeluarkan modal, mereka peroleh keuntungan 100%. Lalu sayur2an dan buah2an ini dibeli pengusaha2 restoran dan kedai makan. Benar. Mengapa perlu bayar lebih untuk mendapatkan bahan2 untuk dimasak sedangkan bukan untuk perut sendiri.

Aku yakin bukan setakat di Selayang sahaja bermasalah seperti ini. Lambakan pendatang asing. Kebanyakkannya datang secara haram. Seluruh pelusuk negara Malaysia yang aman permai ini dibanjiri oleh mereka. Jika yang datang ke sini itu golongan profesional, pelajar, mahupun bekerja dengan permit yang sah, tidak mengapa. Mereka masih memberi sumbangan kepada Malaysia melalui cukai dan permit kerja. Tapi yang datang secara haram? Apa sumbangan mereka? Menambahkan lagi jumlah manusia di sini. Datang berdua suami isteri, tapi beranak pinak setengah dozen.

Bukan perkara baru bila kita dikejutkan dengan berita kekurangan gula, tepung dan perkara2 asas lain di pasaran. Mengapa boleh terjadi sebegini? Tidak prihatinkah kerajaan kita sehingga tidak sedar bahan2 ini berkurangan? Ataupun ada pihak2 tertentu mahu menangguk di air keruh dengan menyorok bekalan2 ini?

Penduduk berstatus warganegara di Malaysia pada tahun 2010 ini berjumlah lebih kurang 27juta orang. Itu tak termasuk yang berstatus penduduk tetap, dan juga tidak termasuk yang berlonggok datang secara haram. Sedar tak sedar, golongan yang datang secara haram inilah yang mengaut keuntungan dari kerajaan kita. Subsidi itu ini, mereka turut merasa. Bagaimana bekalan gula tidak berkurangan jika kuantiti yang diperuntukkan kepada 27juta orang tapi yang menggunakannya adalh lebih? Golongan pendatang haram ini juga yang membeli gula, beras, minyak masak dan tepung dengan harga yang rendah akibat subsidi berbilion2 ringgit setahun yang diberikan kerajaan kepada rakyat Malaysia. Apabila bekalan kurang, harga pun terpaksa dinaikkan. Harga yang tinggi pasti membebankan rakyat yang berpendapatan rendah.

Sebagai contoh, dedak ayam yang ditabur di atas tanah oleh penternak ayam adalah untuk 20ekor ayam ternakannya sahaja dengan harapan ayam2nya akan gemuk dan dapat dijual kemudiannya. Tapi tanpa disedari, ada 10ekor ayam dari rumah sebelah pun turut datang berkenduri. Akibatnya, ayam sendiri tidak mendapat makanan yang cukup dan lambat membesar. Begitulah juga dengan keadaan kita sekarang ini. Makin lama makin banyak keperluan asas kita yang kurang sedangkan kerajaan dah menyediakan secukupnya untuk rakyat Malaysia.

Bagi anak2 pendatang yang bermastautin di sini, mereka bakal mendapat taraf kerakyatan dan berhak mendapat pendidikan yang sama dengan anak2 rakyat tempatan kita. Jadi, mereka turut merasa sumbangan kerajaan dalam sektor pendidikan. Dan mereka inilah yang bongkak, tanpa menyedari mereka menumpang di negara ini. Tidak langsung sedar bahawa ibubapa mereka merempat di negara orang.

Sukar difahami mengapa rakyat Malaysia ini terlalu terbuka dengan pendatang2 ini. Kita seolah2 tidak ambil peduli dengan kelambakan mereka. Malah ada yang menjadi perantara menyeludup pendatang2 asing ini masuk ke negara ini. Keuntungan yang mereka perolehi itu setakat cukup makan beberapa bulan tapi mereka tidak pernah memikirkan tentang kesan jangka panjang 'rombongan' pendatang2 asing haram ini di Malaysia. Sudahlah menyeludup masuk pendatang haram, ada pula yang menyeludup keluar barang2an keperluan kita yang amat murah berbanding di negara jiran. Mereka inilah yang sanggup menjual kesenangan kita atas nama unutk mendapat keuntungan segera. mereka tidak pernah fikir tentang kesan buruk pada masa hadapan. Kesalahan mereka ini boleh disamakan seperti menjual rahsia pertahanan negara kepada negara lain.

Agensi2 kerajaan. Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia, Emigresen, Kastam, Polis Diraja Malaysia, haruslah lebih tegas dalam masalah kita ini. Masalah penyeludupan masuk pendatang haram, penyeludupan keluar bahan keperluan asas. Amat sedih apabila ada pegawai2 yang sepatutnya bertanggungjawab menjaga kedaulatan negara, lebih sanggup 'makan suap' daripada menjalankan tugas. Jika tidak sanggup membuat kerja, jangan sekali2 buat permohonan kerja.

Pada suatu hari itu, kita menjemput jiran kita makan tengah hari. Tiba2 makan malam pun dia datang. Esoknya, tanpa dijemput dia datang lagi untuk makan tengah hari. Sehari dua masih boleh bersabar. Tapi kalau sebulan, bankraplah akibatnya. Samalah seperti bekalan asas kita yang dirampas oleh makhluk yang tidak sepatutnya.

Sumber Gambor: Exception2008

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails