Wednesday, June 23, 2010

Kapoww! Atoi The Ajaib Boy



Satu lagi hasil buah tangan daripada pengarah muda tempatan, Azizi 'Chunk' Adnan. Seorang pengarah yang terkenal dengan idea2 untuk filem bercorakkan 'superhero' ataupun 'adiwira'.

Mungkin eksperimen filem pertama terdahulu, Antoo Fighter berjaya, beliau mencuba pasaran filem negara dengan filem yang bercorak sama. Kali ini, barisan pelakon yang terlibat adalah daripada yang baru berlakon sehingga nama2 besar seperti Presiden Seniman, Harun Salim Bachik, Afdlin Shauki, Rosnah Md Aris, Norlia Ghani, Sofi Jikan sehinggalah Khir Rahman. Heronya sudah pasti Zizan Raja Lawak, dibantu oleh Lisa Surihani dan Bell Ngasri.

Aku menonton filem ini di panggung pada hari pertama tayangannya. Beratur panjang untuk membeli tiket, tapi setelah melabuhkan punggung di kerusi empuk GSC One Utama, boleh dikira dengan jari penontonnya. Pelik. Mungkin ramai yang lebih berminat menonton Toy Story mahupun Lagenda Budak Setan rasanya. Itulah orang Malaysia, lebih berminat kepada filem2 cinta ataupun filem lumba kereta, lumba mat rempit dan cerita gangster yang dicilok daripada filem Barat. Bukan aku nak menyebelahi Kapoww!, yang turut mencedok idea Barat, tapi filem ini sesuatu yang baru di Malaysia.     Dah penat menonton filem cinta remaja, asyik mengalir airmata. Pelakon tangkap muat. Asalkan popular pada masa itu, terus dilamar berlakon dengan niat menarik penonton terutama peminat pelakon itu.

Berbalik kepada filem Kapoww!, bagi aku cukup menggelikan hati. Mungkin aku lebih ke arah filem komedi, tetapi filem ini adalah segar. Lakonan bersahaja Zizan dan Bell, sahabat baik demi mencapai impian Atoi untuk menjadi adiwira amat berkesan bagi aku. Dengan latihan2 adiwira yang tidak masuk akal tetapi itulah yang membuatkan penonton ketawa.




Cuma ada dua perkara yang kurang enak dalam Kapoww!. Idea untuk seorang adiwira yang dikenali ramai menghasilkan sebuah album muzik agak sukar diterima. Konflik di tengah filem di mana Atoi tidak mengakui Norlia Ghani adalah ibunya seperti tidak sampai atau berkesan.

Kedua, babak di mana Bell, Lisa dan Norlia diikat di sebuah jambatan di Putrajaya. Akibat rasa bersalah Rosnah Md Aris yang pada awalnya bersubahat dengan Khir Rahman untuk menjahanamkan Atoi telah datang membantu untuk melepaskan Norlia. Secara senyap, Rosnah membuka ikatan Norlia ketika perang mulut antara Atoi dan Khir Rahman berlangsung. Yang kelakarnya, dia tidak membuka ikatan Bell dan Lisa, malahan menjerit mengarahkan Khir Rahman yang menculik mereka bertiga untuk melepaskan Bell dan Lisa pula. Bukankah dari awal dia sudah boleh membebaskan mereka?

Apapun, tahniah diucapkan kepada pengarah, krew2 penerbitan dan pelakon2 yang terlibat dalam filem ini. Cuma, hati2 dalam menyusun babak2 dalam filem akan datang supaya lebih kelihatan logik dan waras.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails