Thursday, June 10, 2010

Piala Dunia Fifa 2010 Afrika Selatan


Piala Dunia datang lagi. Kali ini hos nya Afrika Selatan. Julung kalinya dalam sejarah Piala Dunia dilangsungkan di bumi Afrika.

Seperti selalunya juga, demam Piala Dunia Berjangkit ke Malaysia, walaupun negara kita tidak pernah layak ke pusingan akhir Piala Dunia. Bermacam2 promosi dijalankan di seluruh negara untuk memeriahkan lagi sambutan di negara kita.

Sampai bila agaknya rakyat Malaysia terpaksa mengambil 'negara angkat' untuk disokong pada setiap edisi Piala Dunia? Simpati menyaksikan org ramai malahan selebriti menyanjung negara lain apabila ditanya pasukan mana yg disokong untuk menjuarai edisi ini. Sampai ada yg sanggup memakai jersi negara lain. Kasihan.

Agak2nya bila negara kita akan layak ke Piala Dunia? Nak layak, jgn harap. Negara lain yg bermain di Piala Dunia, negara kita yg cuti liga bolasepak tempatannya. Nasib baik boleh diberi alasan sempena Sukma di Melaka. Kalau tidak, entah2 ada pemain2 bolasepak tempatan yg meminta cuti rehat untuk melangut di depan tv untuk menonton kejohanan Piala Dunia ini.

Duit dah banyak labur. Sampai hantar pasukan Harimau Muda ke Slovakia untuk 'perlancongan sukan'. Tapi hasil tiada.

Ahad lalu, di TV2 disiarkan sebuah drama tentang bolasepak. Diceritakan satu kejiranan amat bersemangat untuk menyaksikan perlawanan akhir Piala Dunia di antara England dan Brazil sehingga memasang khemah, menggantung bendera2 negara yg bertanding, siap ada jamuan ringan lagi. Seolah2 menyambut Hari Raya. Sedikit sebanyak adegan itu mewakili perkara sebenar yg berlaku yg tidak dapat kita saksikan dengan mata sendiri. Mesti ada yg sampai bergaduh nanti akibat menyokong pasukan yg berlainan.

Kasihan kan org Malaysia. Aku pun tgk bola, tapi tidak sampai fanatik menyokong mana2 negara dalam Piala Dunia.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails