Tuesday, August 24, 2010

Kesaksamaan Dan Kesamarataan Di Malaysia

Beberapa situasi politik di Malaysia


1) Sekolah

"Kami tidak mahu sekolah satu aliran. Sekolah kebangsaan pelbagai aliran harus dikekalkan. Jika tidak apa jaminan kerajaan bahasa nenek moyang kami turut diajar di sekolah satu aliran?"

2) Sukan

"Pemain badminton nombor satu dunia. Selain itu, banyak lagi sumbangan kami kepada negara ini. Terbukti kami pun amat penting di Malaysia. Mahukah orang Islam menyertai sukan renang dengan berpakaian renang?"

3) DEB

"Dasar DEB hanya membantu bumiputera terutamanya orang Melayu. Bangsa lain ditindas. Struktur ekonomi Malaysia hanya banyak membantu bumiputera sahaja. Bangsa kami merangkak untuk berjaya. Buktinya daripada senarai 10 orang terkaya di Malaysia 8 orang daripadanya dari bangsa kami. Orang bumiputera yang malas bekerja, bagaimana mahu berjaya"

4) UITM

"Kami mahu kouta 30% kemasukan ke UITM. Kami mahu peratusan yang adil untuk anak bangsa kami mendapat peluang pendidikan tinggi yang sama dengan bumiputera. Universiti-universiti dan kolej-kolej swasta tidak pernah memilih warna kulit untuk menerima pelajar-pelajarnya. Bukan salah mereka kerana bumiputera tidak mampu membayar yuran pengajian"

5) Pilihanraya

"Demi menunjukkan semangat setiakawan dan kerjasama yang unggul, diharapkan parti si polan beralah kepada kami di beberapa kawasan. Walaupun rekod kami buruk dalam pilihanraya yang lalu, kami yakin berjaya menawan hati pengundi kembali. Jika tidak mecuba, bagaimana kita mahu pastikan bahawa kami juga mampu menawan kawasan yang jatuh ke tangan pembangkang?"

6) Rumah Ibadat

"Kerajaan hanya memberi bantuan kepada pembinaan rumah ibadat sesuatu agama sahaja. Di manakah letaknya keadilan? Kami tidak percaya pembinaan masjid disumbangkan daripada zakat. Kami mahu prasarana dan bangunan yang besar juga. Tokong di Kelantan belum cukup besar"

7) Kerjaya Sektor Awam

"Mana janji kerajaan untuk memperuntukkan kouta kerja dalam sektor awam kepada bukan bumiputera? Kerjaya di jabatan keselamatan? Tentera dan polis? Bukan anak bangsa kami pengecut tidak mahu menyertai pasukan keselamatan. Itu tidak menjaminkan masa depan yang baik. Bangsa kami tidaklah seramai mana. Jika terkorban, makin berkuranganlah kami nanti. Pasti akan lebih ditindas oleh kerajaan"

8) Insentif Perumahan Bumiputera

"Hapuskan diskaun perumahan 7% untuk bumiputera. Tahukah anda bangsa kami yang banyak memonopoli sektor pembinaan. Sudahlah kouta perumahan bumiputera menyebabkan kami rugi kerana bangsa lain tidak dapat memiliki rumah setelah lot-lot lain telah terjual. Khabar angin yang kami sengaja menempatkan lot-lot kouta bumiputera di kawasan-kawasan yang tidak strategik itu tidak benar. Jangan mudah tertipu"

9) Pekerjaan Swasta

"Kami tidak pernah meminggirkan bumiputera jika kami mempunyai peluang pekerjaan untuk ditawarkan. Syarat menguasai Bahasa Mandarin itu adalah suatu nilai tambah. Dan mungkin ada segelintir sahaja pengusaha yang meletakkan syarat seperti 'PROMOTER: CHINESE GIRL WANTED' dan tidak menggambarkan polisi kami keseluruhannya"

10) Kewarganegaraan

"Sebagai warganegara, kami berhak mendapat segala keperluan dan kemudahan di negara ini sama seperti bumiputera. Kami lahir di Malaysia. Ibu bapa kami juga begitu. Cuma datu nenek moyang kami sahaja mendapat kerakyatan di atas keprihatinan Raja-Raja Melayu sebelum era kemerdekaan negara"

10) Bahasa Melayu (Bahasa Kebangsaan)

"Haiya incik. Ini pekala lu langan bising-bising maaa. kita olang bukan talak mau cakap melayu maa.. tapi English balu standard selikit. talak ngam la itu cakap melayu. itu pasat haaa olang-olang banci latang kita semua tutup pintu maa...talak paham apa itu olang banci cakap. lagi sinang itu anjing kasi letak depan lumah la incik. olang banci pun takut masuk maaa..."

Tapi kalau Bahasa Melayu pun tak dapat nak kuasai dengan baik, apa lagi lambang diri sebagai orang Malaysia? Kibar Jalur Gemilang? Tiap-tiap tahun kereta lebih layak jadi warganegara sebab kibarkan Jalur Gemilang.

1 comment:

Anonymous said...

Salam,

Menarik artikel sinis di atas. Apa pun mohon disokong kempen sekolah 1 aliran di laman berikut:

http://satusekolahuntuksemua.wordpress.com/patriotsinsuppor/

Terima kasih.

penyokong sss-

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails